AA

Alla inlägg under juni 2006

Av Nisse - 30 juni 2006 21:28

Det jag skriver här är bara mina åsikter.Jag var på ett AA-möte i eftermiddags. Även om jag har 16 års nykterhet så är det bra för mig att gå på möten. Jag lär mig alltid något nytt.På ett AA-möte är det olika teman under veckan. Stegmöten, där man pratar om ett visst steg. Traditionsmöten, där man pratar om en viss tradition. Lifestoryn, där en person berättar om sitt liv under cirka 30 till 40 minuter, varav 5 minuter bör handla om personens liv som aktiv alkoholist och resterande tid om hur personen har burit sig åt för att behålla sin nykterhet.

Av Nisse - 30 juni 2006 07:42

Här kommer väldigt kort när AA kom till Sverige:År 1946, vid andra världskrigets slut, hade AA kommit till England, Australien och nya Zeeland. Ofta var det emigranter som nyktrat till i USA och nu förde AA:s budskap tillbaka till sina ursprungliga hemländer. På detta sätt nådde AA-budskapet bland andra länder också Norge och Finland, 1947 respektive 1948. AA kom också till Sverige, men utvecklingen här skulle ta en något annorlunda riktning. Detta berodde i första hand på att AA-budskapet togs om hand av professionella nykterhetsvårdare och inte av alkoholister. Man gjorde en ”anpassning till svenska förhållanden” som i första hand resulterade i skapandet av ”Länkrörelsen,” som startade sin verksamhet redan 1945. (Det kan här inflikas att även i Danmark togs AA-idéerna om hand av andra, i detta fall en doktor Martinsen, som tagit fram antabus, och som grundade en organisation kallad ”Ring i Ring”). Ytligt sett har Länkrörelsen vissa gemensamma drag med Anonyma Alkoholister, den viktigaste skillnaden ligger i att Länkarna har ett program bestående av De Sju Punkterna (i AA har vi de Tolv stegen) och att Länkarna regelbundet tar emot bidrag för verksamheten från stat och kommun – och, vilket blivit viktigt för många utav oss, AA är en internationell gemenskap med grupper i över hundra länder. Den tidiga länkrörelsen fanns i första hand i Göteborg, Borås och några andra städer. I Stockholm var det dock en annan instans, Nykterhetsfolkets Rådgivningsbyrå, som 1952 startade vad som kallades AA-möten. Verksamheten stöddes genom en förening kallad ”Stiftelsen AA:s vänner”, i vars namn insamling av medel bedrevs. Det dröjde till 1956 innan en liten grupp medlemmar i denna grupp bröt sig ut och startade den första traditionsenliga AA-gruppen i Sverige, Centralgruppen, med lokal på Kristinehovs Malmgård på Söder i Stockholm. Den drivande kraften i denna utveckling var Axel S, tidigare bosatt i USA, som under många år kom att ägna sina krafter åt att bygga upp ett traditionsenligt AA i Sverige. Malmgårdsgruppen finns fortfarande kvar...Dessa steg försöker jag leva efter:01. Vi erkände att vi var maktlösa inför alkoholen - att vi inte längre kunde hantera våra liv.02. Vi kom till tro att en kraft större än vår egen kunde återge oss vårt förstånd.03. Vi beslöt att lägga vår vilja och våra liv i Guds händer, SÅDAN VI UPPFATTADE HONOM.04. Vi gjorde en grundlig och oförskräckt moralisk självransakan.05. Vi erkände inför Gud, oss själva och en medmänniska den exakta innebörden av alla våra fel.06. Vi var helt och hållet beredda att låta Gud avlägsna alla dessa karaktärsfel.07. Vi bad ödmjukt Honom att avlägsna våra brister.08. Vi gjorde upp en lista över alla de personer som vi hade skadat och blev villiga att gottgöra dem alla.09. Vi gottgjorde personligen dessa människor så långt det var oss möjligt utom då detta kunde skada dem eller andra.10. Vi fortsatte vår självrannsakan och erkände genast när vi hade fel.11. Vi sökte genom bön och meditation att fördjupa vår medvetna kontakt med Gud - SÅDAN VI UPPFATTADE HONOM - varvid vi endast bad om insikt om hans vilja med oss och styrka att utföra dem.12. När vi, som resultat av dessa steg, själva hade haft ett andligt uppvaknande, försökte vi föra detta budskap vidare till andra alkoholister och tillämpa dessa principer i alla våra angelägenheterDET ÄR VIKTIGT ATT BERÄTTA ATT DET JAG SKRIVER NER HÄR ENDAST ÄR MIN ÅSIKT OM AA.Det är dessa steg jag försöker leva efter. Det är inte lätt men det har fått mig att vara nykter så här långt, sedan 1990-03-08, och jag mår bra också. Jag kommer att försöka berätta hur jag har arbetat i stegen.I steg 01 så var det svåra att erkänna att jag hade ett problem, ATT JAG VAR ALKOHOLIST, det var inte lätt, men, när jag började titta på mitt liv så insåg jag att det var på grund av mitt drickande som mitt liv blev som det blev. Jag hade använt alkohol i 28 år, från det jag var 12 år och 9 månader till jag var 40 år och 9 månader, jag har skrivit dagbok under större delen av mit liv, det är därför jag kan vara så noga med datumen när jag började, ENSAM KILLE MED 2 SYSTRAR OCH MOR, PAPPA DOG NÄR JAG VAR 14 ÅR. KAOTISKT!!! Detta var allt för denna gång. Ha en bra helg och glöm inte att ta det lugnt, för det ska jag göra.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Hur många känner till AA(Anonyma Alkoholister)?
 Ja
 Nej
 Vet ej
 Går det att äta

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2006 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards