AA

Direktlänk till inlägg 2 juli 2006

Har vaknat

Av Nisse - 2 juli 2006 08:11

och precis ätit frukost. Som vanligt gröt med kanel, lingonsylt och lättmjölk. Jag tänker nu ta och skriva ner AA´s Tolv Traditioner som berättar för oss hur AA(Anonyma Alkoholister) fungerar bäst.Tolv Traditioner(korta versionen)01. Vår gemensamma välfärd bör komma i första hand, personligt tillfrisknande beror på sammanhållningen inom AA.02. För vår grupp finns bara en högsta auktoritet - en älskande Gud, såsom han kommer till uttryck i vårt gemensamma gruppsamvete. Våra ledare är blott betrodda tjänare - de styr inte.03. Det enda villkoret för medlemskap i AA är en önskan att sluta dricka.04. Varje grupp bör vara självstyrande - utom i angelägenheter som berör andra grupper eller AA som helhet.05. Varje grupp har endast ett huvudsyfte - att föra budskapet vidare till de alkoholister som fortfarande lider.06. En AA-grupp bör aldrig gå i borgen för, finansiera eller låna sitt namn till närbesläktade sammanslutningar eller utomstående företag, annars kommer problem med pengar, egendom och prestige att skilja oss från vårt ursprungliga syfte.07. Varje AA-grupp bör vara helt självförsörjande och vägra ta emot ekonomiskt stöd utifrån.08. Anonyma Alkoholister bör för alltid förbli icke professionella - men våra servicecentra kan anställa personal för speciella uppgifter.09. AA som sådant bör aldrig organiseras, men vi kan tillsätta styrelser eller kommittéer för service - dessa är direkt ansvariga inför dem de tjänar.10. Anonyma Alkoholister tar aldrig ställning för eller emot i yttre angelägenheter, alltså bör AA´s namn aldrig dras in i offentliga tvister.11. Vår kontakt med allmänheter är baserad på rörelsen egen kraft snarare än på direkt propaganda. Vi bör alltid iakttaga personlig anonymitet i förhållande till press, film, radio och TV.12. Anonymitet är den andliga grundvalen för våra traditioner och påminner oss ständigt om att sätta princip framför person.Ni kanske undrar varför jag skrev "korta versionen" i början. Det smarta förstår att det även finns en lång version som går in mer noggrant på hur AA fungerar. Jag kommer vid tillfälle att skriva ner dessa Traditioner men, nu måste jag gå och duscha. Ni som undrar om Gud och annat skriker väll nu att "aha - de är en sekt, men icke. Ni som har läst när jag skrev ner de Tolv Stegen kan titta på Steg 3 & 11 där det står "Gud - sådan vi uppfattade honom". Däremot anser jag att AA är ett andligt program. Om Ni tycker att andlighet och religion är samma sak borde kanske ta och fundera lite på det. Att Gud står med och ingen annan beror på att vi stänger inget religiöst samfund utanför AA. Detta är min version av hur jag uppfattar AA. Hur andra uppfattar AA vet jag inte och det är heller inte min sak att veta det.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nisse - 5 september 2006 13:19

Hej, nu är det nästan 1 månad sedan jag skrev på bloggen. Det är för jäkligt. Jag går på mina AA-möten, har börjat träna på gymmet igen och, det bästa av allt, jag har bokat en resa till Thailand. Åker ner den 1 mars 2007, blir borta 14 dagar. Ska bl...

Av Nisse - 10 augusti 2006 10:54

Hej på er där ute i internätet. Har varit mycket ute i denna värme, vilken underbar sommar vi haft hitills. Jag har lite jag vill dela om. Det jag skriver här nere är kopior som jag har skrivit på ett annat ställe på nätet. Nisse alkoholist, ...

Av Nisse - 16 juli 2006 00:08

för att jag har haft abstinens i 9 dagar. UTAN DATOR!!!! Men nu är jag tillbaks igen. Har spelat några spel, gammal gubbe, enkla spel som "Backpacker" "PacMan"den äldre sorten utan 3D och några enkla spel som finns på de flesta tidningars internetsid...

Av Nisse - 14 juli 2006 16:39

Fick tillbaks min dator i går kväll. kommer att fortsätta att skriva om AA men även om andra saker som händer i mitt liv och omvärlden. ...

Av Nisse - 3 juli 2006 10:49

hemmadator i kväll. Den ska in på service så jag kommer skriva mer sporadiskt under en vecka eller två. Ha en trevlig sommar....

Presentation

Omröstning

Hur många känner till AA(Anonyma Alkoholister)?
 Ja
 Nej
 Vet ej
 Går det att äta

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2006 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards